Thursday 18 April 2013

Cinta Yang terhalang....

Assalamualaikum semua...kat sini aku nak kongsi pengalaman sendiri bagaimana perasaannya apabila cinta kita untuk si dia dihalang oleh orang tua sendiri....Banyak sebab kenapa cinta kita tak direstui..mungkin tak sama taraf pendidikan, tak sama darjat, cinta lain bangsa dan cinta yang jauh jurang antara umur. ..

Bagi aku, apa yang terjadi disebabkan kerana jurang umur aku dengan si dia terlalu jauh dan statusnya seorang duda...disebabkan itu ayah aku menentang habis-habisan hubungan kami...mak aku pula tak berapa setuju juga  tetapi dia lebih memahami aku..maksudnya tak adalah menghalang seperti ayah aku...Kata ayah, kalau aku nak kahwin juga dengan si dia, dia tak nak jadi wali...sedihnya rase hati ini.... siapalah yang nak kahwin tanpa berwalikan ayah kandung sendiri...:-(

Hatiku sangat berbelah bahagi...bagiku dia adalah yang terbaik untukku...bukan paras rupa dan bukan harta kekayaan yang aku pilih..tetapi peribadinya yang memikat hatiku..aku yakin dialah yang terbaik untukku..yang dapat memimpin aku menuju illahi..terlalu banyak yang aku pelajari darinya setelah tiga tahun lebih perkenalan kami... Tak sanggup aku untuk meninggalkannya setelah apa yang kami lalui bersama ... Nak menangis dah tak terdaya lagi....Walaupun terkadang aku menjadi putus asa akan semua ini, dia sentiasa memberikan semangat...Katanya, Allah memberikan ujian kepada setiap insan yang mampu membawanya...Semakin banyak ujian dan dugaan dari Allah, semakin Allah menyayangi kita...Setiap kali itu juga aku menjadi positif...setiap yang berlaku ada hikmah yang tersirat..

Apa yang mampu aku buat sekarang adalah dengan berdoa moga terbuka pintu hati ayah untuk terima si dia...Tetapi dalam perkara ni aku jadi terkilan dengan ayah....aku kah yang mempunyai kuasa untuk memilih jodohku sendiri...Bukankah sejak azali lagi ajal maut dan jodoh pertemuan telah Allah s.w.t tetapkan di Loh Mahfuz...Siapalah aku untuk melukis takdir di tangan sendiri..Akukah yang bersalah...Mengapa ayah begitu berkeras menghalangku...Sanggupkah seorang ayah meliahat anaknya menderita....

Kata orang, rumah tangga yang dibina tanpa restu orang tua tidak akan bahagia..tetapi bagi aku itu bergantung pada diri kita sendiri bagaimana kita mencorakkan rumah tangga yang kita bina nanti..dan  hanya Allah s.w.t yang menentukan kebahagiaan seseorang...Jadi kita semua tiada kuasa untuk menghukum kebahagiaan seseorang itu...Selagi ada kejujuran, kasih sayang dan keikhlasan...Tiada apa yang aku harapkan melainkan suatu hari nanti ayah akan berlembut hati...Doakan aku ye kawan-kawan.... Moga Allah s.w.t meredhai hubungan kami...
                                     

No comments:

Post a Comment